[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 26، شماره 5 - ( دوماه نامه 1401 ) ::
جلد 26 شماره 5 صفحات 586-579 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400
نوید استوار ، غلامعباس موسوی ، علی صابر
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، saberali1341@gmail.com
چکیده:   (726 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به این‌که هوش اخلاقی بر عملکرد حرفه‌ای افراد و ارائه خدمات بهداشت و درمان مطلوب‌تر و کاهش هزینه‌های درمانی تأثیر مستقیم دارد، این مطالعه با هدف ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام ‌شده است. نمونه‌گیری به‌صورت طبقه‌ای تصادفی از بین کارآموزان و کارورزان پزشکی انجام گرفت. در مجموع 209 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 تحلیل شد.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمره هوش اخلاقی دانشجویان برابر با 9/15±71/75 (خوب) بوده است. در بررسی ابعاد هوش اخلاقی، درستکاری با نمره 10/44 ±73/15 بیشترین و بخشش با 10/92±68/06 کمترین نمره را دارد. نمره مسؤولیت‌پذیری 9/86±72/64 و نمره همدلی 12±70/83 بود. بین نمره مسؤولیت‌پذیری کارآموزان و کارورزان با (0/03=P) اختلاف معنی‌دار مشاهده شد. شاخص‌های مسؤولیت‌پذیری، بخشش، درستکاری و هوش اخلاقی برحسب گذراندن و نگذراندن درس اخلاق پزشکی تفاوت معنادار آماری وجود داشت. هوش اخلاقی و تمامی ابعاد آن به‌جز همدلی، در دانشجویان خوابگاهی نسبت به دانشجویانی که در منزل شخصی با خانواده زندگی می‌کنند، مقدار کمتری داشته است.
نتیجه‌گیری: با توجه به سطح نمره هوش اخلاقی و پایین‌بودن نمره همدلی دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی، نیاز به بازنگری در دستورالعمل‌های اخلاقی جهت توسعه هوش اخلاقی وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، کارآموز، کارورز، پزشکی
متن کامل [PDF 336 kb]   (389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1401/3/1 | ویرایش نهایی: 1401/11/5 | پذیرش: 1401/6/27 | انتشار: 1401/9/13
فهرست منابع
1. Yidana MB, Arthur F, Ababio BT. Teachers Application of Multiple Intelligences Approach in Teaching Economics. Educ Res Intl 2022; 20(2): 1-16.
2. dos Santos LFI, Huck NK, De Miranda RL, Da Silveira F. An overview about multiple intelligences: a comparative study with business administration students of two private universities in southern Brazil. Indep J Manag Prod 2022; 13(1): 168-84.
3. Gómez-Leal R, Holzer AA, Bradley C, Fernández-Berrocal P, Patti J. The relationship between emotional intelligence and leadership in school leaders: a systematic review. Cambridge J Educ 2022; 52(1): 1-21.
4. Rueda P, Pérez-Romero N, Victoria Cerezo M, Fernández-Berrocal P. The Role of Emotional Intelligence in Adolescent Bullying: A Systematic Review. Psicol Educ 2022; 28(1): 22-34.
5. Kessi AMP, Suwardi WZ, Mukhtar A, Asmawiyah A, AR DP. Islamic Leadership, Emotional Intelligence, and Spiritual Intelligence on Passion of Work and Performance. G Rat Hum Resour Manag 2022; 2(1): 15-26.
6. Pishghadam R, Yousofi N, Amini A, Tabatabayeeyan MS. Interplay of psychological reactance, burnout, and spiritual intelligence: A case of Iranian EFL teachers. Rev de Psicodidactica 2022; 27(1): 76-85.
7. Asl HN. A Literature Review on the Implications of Moral Intelligence and Educational Effectiveness in the Area of Educational Management; Are They Interrelated? J Am Med Assoc 2019; 1(3): 85-9.
8. Dur Ş, Göl İ, Erkin Ö, Yildiz NU. The effect of moral intelligence on cultural sensitivity in nurses. Perspect Psychiatr Care 2022; 34(4): 22-31.
9. Dadras F, Nouhi E. Relationship between Professional Ethics and Spiritual Intelligence of Medical Students of Kerman University of Medical Sciences in 2018. Int J Med Educ 2019; 12 (1): 338-48.
10. Pour Zarini R, Nabipour afrouzi H, Hayati A. Investigating the Interaction of Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Educational Achievement Motivation in Students in Technical and Vocational University(A Comparative Study between Male and Female Students). Karafan Q Sci J 2020; 16(2): 275-288.
11. Dortaj F, Daneshpayeh M, Ferrari M. Explaining Wisdom Based on Moral Intelligence. Iran J Learn Mem 2021; 4(14): 7-14.
12. Hadian Shirazi Z, Sabetsarvestani R. Moral intelligence in nursing: An evolutionary concept analysis. Nurs Pract Today 2021; 8(4): 293-302.
13. Rezapour Mirsalimi Y, Kheradmand T, Shahedi S. Effectiveness of Moral Intelligence on Social Performance and Behavioral Problems Ethics Inf Technol 2018; 12(4 ): 1-9.
14. Saied Y, Afaghi E, Tabanejad Z, Najafloo M. The Relationship between Moral Intelligence and Demographic Characteristics of Nurses in the Intensive Care Units. Mil Caring Sci 2018; 4(4): 281-7.
15. Nouhi Bezanjani K, Manzari Tavakoli H, Salajeghe S, Sheikhi A. Authentic Leadership and Moral Intelligence of Nurses in Kerman University of Medical Sciences Hospitals. Payavard Salamat 2019; 13(1): 13-23. [In Persian]
16. Rushton CH, Caldwell M, Kurtz M. CE: Moral Distress: A Catalyst in Building Moral Resilience Am J Nurs 2016; 116(7): 40-9.
17. Grundstein-Amado R. Ethical decision-making processes used by health care providers J Adv Nurs 1993; 18(11): 1701-9.
18. Liu AM, Fellows R, Ng J. Surveyors' perspectives on ethics in organisational culture. Eng Constr Archit 2004; 11(6): 438-449.
19. Wimalasiri JS. Moral reasoning capacity of management students and practitioners: an empirical study in Australia J Manag Psychol 2001; 16(8): 614-634.
20. Zdenek B, Schochor DR. Developing moral literacy in the classroom J Educ Adm 2007; 45(6): 514-32.
21. Lennick D, Kiel F. A work sheet for defining your code of ethics. 2012. Available at: https://docplayer.net/21095963-A-worksheet-for-defining-your-code-of-ethics.html
22. Bahrami MA, Asami M, Fatehpanah A, Dehghani Tafti A, Ahmadi Tehrani G. Moral intelligence status of the faculty members and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd. J Med Ethics Hist Med 2012; 6(5): 81-95. [in Persian]
23. Askari A, Dehghan P. Comparative Study of Imam Ali's (AS) Moral Intelligence Theory in Nahj al-Balaghah, With the Theory of Common Moral Virtues of the Religions of Dusseldor, Peterson and Seligman and the Principles of Moral Intelligence of Lnick and Kiel J Cul Islam Univ 2019; 8(29): 547-74. [In Persian].
24. Shahandeh A, Abdoljabbari M, Olyanasab S, Rahmani R. The relationship between moral intelligence and demographic features of Payame Noor University students of Khoy and Mahabad with special emphasis on Quranic and psychological teachings. J Relig Health 2019; 5(3): 72-83.
25. Relationship between Managers, Moral intelligence and Their Building trust in the Executive organizations of Kerman city Ethics Inf Technol 2013; 8(1): 70-84.
26. Zeraati S, Reje N, AhmadiI Vash T, DavitiI A. A study of ethical intelligence of medical students. Med Ethics 2014; 8(3): 22-7.
27. Bayattork R, Alikhah A, Alitaneh F, Mostafavian Z, Farajpour A. Moral Intelligence and Its Relative Demographic Factors in Medical and Nursing Students Studying at Islamic Azad University of Mashhad. J Med Ethics Hist Med 2018; 11(1): 353-64.
28. Yazdani R, Asefi M. Evaluation of Moral Intelligence of the First and Sixth Year Dental Students in the Tehran University of Medical Sciences. J Med Ethics Hist Med 2018; 11(1): 165-75.
29. Ahmari Tehran H, Bakouei S, Jafarbegloo E, Momenuan S, Abedini Z. Evaluation of moral intelligence in nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences. Edu Ethic Nurs 2016; 5(3): 9-16.
30. Mortazaii S. AR. The relationship between emotional intelligence, moral intelligence and adherence to the law in students Daneshe Entezami. Q J L Enforc 2013; 3(2): 1-13.
31. Khashei S, ziaeirad M. The relationship between moral intelligence and clinical competence of nursing students in the internship course Nurs Midwifery J 2021; 19(6): 437-48. [in Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ostovar N, Mousavi G, Saber A. Evaluation of moral intelligence of trainees and medical interns of Kashan University of medical sciences in 2021. Feyz 2022; 26 (5) :579-586
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4617-fa.html

استوار نوید، موسوی غلامعباس، صابر علی. ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400. مجله علوم پزشکی فيض. 1401; 26 (5) :579-586

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4617-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 26، شماره 5 - ( دوماه نامه 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645