[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( دوماه نامه 1400 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 766-761 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر ترکیبی متیل فنیدیت و ریسپریدون در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه
فاطمه عصاریان ، فاطمه سادات قریشی ، سمیرا احمدیان ، افشین احمدوند ، رضوان ساعی
گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، fatemehsadat.ghoreishi@gmail.com
چکیده:   (6004 مشاهده)
سابقه و هدف: بیش‌فعالی همراه با کمبود توجه، شایع ­ترین اختلال روان‌پزشکی در کودکان می­ باشد. با توجه به شیوع بالای این اختلال و پیامدهای روان‌شناختی آن و عدم پاسخ به درمان با ریتالین در 30-20 درصد کودکان، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثر ریسپریدون همراه با ریتالین در درمان کودکان مبتلا به بیش‌فعالی انجام گرفت.
مواد و روش­ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، ۶۰ نفر از کودکان 6 تا 12 سال مبتلا به بیش ­فعالی به روش تصادفی در دو گروه ریتالین+پلاسبو و ریتالین+ریسپریدون تقسیم شدند. دوز ریتالین با mg/kg 0/5 روزانه شروع شد و تا حداکثر  mg/kg۱ افزایش یافت. دوز ریسپریدون با ۲۵/۰ میلی­ گرم روزانه شروع شد و تا حداکثر ۱ میلی­ گرم روزانه افزایش یافت. شدت بیش‌فعالی همراه با کمبود توجه با استفاده از پرسشنامه ADHD rating scale در خطّ پایه و هفته­های 2، 3، 4 و 6 بعد از تجویز دارو ارزیابی شد. داده­ ها از طریق نرم­افزار SPSS ویرایش 26 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته (بین­ گروهی - درون­ گروهی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: علیرغم این‌که دو گروه در طول 6 هفته درمان، بهبود قابل‌توجهی از لحاظ نمره مقیاس رتبه­ بندی ADHD داشتند (0/001 <P)، اما بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05>P).
نتیجه­ گیری: ریسپریدون و ریتالین می­توانند در درمان کودکان مبتلا به بیش‌فعالی همراه با کمبود توجه مؤثر باشند و به‌خوبی تحمل شوند. همچنین ریسپریدون می­تواند از بروز عوارض جانبی ریتالین، مانند بی‌خوابی و بی‌اشتهایی جلوگیری نماید و باعث شود تا دوز پایین‌تری از ریتالین در کنترل علائم نیاز باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش‌فعالی، کمبود توجه، ریتالین، ریسپریدون
متن کامل [PDF 753 kb]   (1233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1399/4/3 | ویرایش نهایی: 1400/1/18 | پذیرش: 1399/11/26 | انتشار: 1400/1/17
فهرست منابع
1. Safavi P, Hasanpour-Dehkordi A, AmirAhmadi M. Comparison of risperidone and aripiprazole in the treatment of preschool children with disruptive behavior disorder and attention deficit-hyperactivity disorder: A randomized clinical trial. JAPTR 2016; 7(2): 43.
2. Ardalan G, Farhoud D. Hyperactivity, attention and concentration deficit in preschool children .Iran J Pediatr 2002; 12(4): 53-6.
3. Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. BMC Med 2013; 17: 133-7.
4. Briars L, Todd T. A review of pharmacological management of attention-deficit/hyperactivity disorder. J Pediatric Pharmacol Therapeutics 2016; 21(3): 192-206.
5. Faraone SV, Perlis RH, Doyle AE, Smoller JW, Goralnick JJ, Holmgren MA, et al. Molecular genetics of attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological psychiatry. J Pediatr Pharmacol Ther 2005; 57(11): 1313-23.
6. Pliszka S, Issues AWGoQ. Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry 2007; 46(7): 894-921.
7. Faker H, Davariashtiani R, Arabgol f, Rajezi S, Heydarian T, Assarian F. comparison effect of Ritalin and stimidate in the treatment of school children with attention- deficit hyperactivity disorder. Iran Neurosurgery Sci 2009; 24: 297-303.
8. Arabgol F, Panaghi L, Nikzad V. Risperidone versus methylphenidate in treatment of preschool children with attention-deficit hyperactivity disorder. Iran J Pediatr 2015; 25(1). [in Persian]
9. Aman MG, Binder C, Turgay A. Risperidone effects in the presence/absence of psychostimulant medicine in children with ADHD, other disruptive behavior disorders, and subaverage IQ. J Child Adolesc Psychopharmacol 2004; 14(2): 243-54.
10. Correia Filho AG, Bodanese R, Silva TL, Alvares JP, Aman M, Rohde LA. Comparison of risperidone and methylphenidate for reducing ADHD symptoms in children and adolescents with moderate mental retardation. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2005; 44(8): 748-55.
11. Eapen V, Gururaj A. Risperidone treatment in 12 children with developmental disorders and attention-deficit/hyperactivity disorder. Prim Care Companion J Clin Psychiatry 2005; 7(5): 221.
12. Zargarinejad Gh, Tehranidoost R. Efficacy of parent's training on problem behaviors in ADHD children. Psychological Studies 2007; 2(3): 29-48. [in Persian]
13. Safavi P, Dehkordi AH, Ghasemi N. Comparison of the effects of methylphenidate and the combination of methylphenidate and risperidone in preschool children with attention-deficit hyperactivity disorder. J Adv Pharm Technol Res 2016; 7(4): 144.
14. Masi G, Manfredi A, Nieri G, Muratori P, Pfanner CH, Milone A. A Naturalistic Comparison of Methylphenidate and Risperidone Monotherapy in Drug-Naive Youth with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Comorbid with Oppositional Defiant Disorder and Aggression. J Clin Psychopharmacol 2017; 37(5).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assarian F, Ghoreishi F S, Ahmadian S, Ahmadvand A, Saei R. Combination effect of Methylphenidate and Risperidone in treatment of children with attention-deficit hyperactivity disorder. Feyz 2021; 25 (1) :761-766
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4169-fa.html

عصاریان فاطمه، قریشی فاطمه سادات، احمدیان سمیرا، احمدوند افشین، ساعی رضوان. اثر ترکیبی متیل فنیدیت و ریسپریدون در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه. مجله علوم پزشکی فيض. 1400; 25 (1) :761-766

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4169-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 25، شماره 1 - ( دوماه نامه 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645