:: دوره 23، شماره 7 - ( دوماه نامه 1398 ) ::
جلد 23 شماره 7 صفحات 817-823 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب اقامه نماز در بیماران بستری: یک مطالعه پدیدارشناسی
منصور دیانتی ، فاطمه حاجی رضایی کاشان* ، ندا میرباقر آجر پز ، عاطفه حاجی رضایی
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، fhajrezaee@yahoo.com
چکیده:   (107 مشاهده)

سابقه و هدف: اقامه نماز به‌خصوص در مراکز درمانی همیشه با چالش روبه‌رو بوده است. هرچند از ارتباط بین نماز و سلامتی بسیار سخن گفته شده است، اما تاکنون موانع و مشکلات جهت اقامه نماز از زبان خود بیماران بستری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق با هدف تبیین تجارب اقامه نماز در بیماران بستری انجام شده است.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. تعداد 15 بیمار (7 زن و 8 مرد) بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان به­روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نمونه‌گیری تا زمان اشباع داده‌ها ادامه داشت. این بیماران در بخش‌های طبی، اورژانس، CCU و جراحی بستری بودند. روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بود. مصاحبه‌های ضبط‌شده کلمه به کلمه پیاده شد. تحلیل اطلاعات هم‌زمان با نمونه‌گیری انجام شد.

نتایج: پس از تحلیل داده‌ها در 2 تم (موانع اقامه نماز در بیماران بستری، عوامل تسهیل‌کننده اقامه نماز در بیماران بستری) و 6 طبقه قرار گرفتند که شامل «فراهم‌نبودن ملزومات نماز»، «احساس عدم طهارت برای اقامه نماز»، «عدم تمایل به استفاده از جایگزین‌های وضو»، «عدم آشنایی با مسائل شرعی»، «امکان ارتباط بهتر و خالص‌تر با خدا»، «آثار روحی نماز بر بیمار بستری» می‌باشد.

نتیجه‌گیری: با توجه به فراهم‌نبودن بستر اقامه نماز در مراکز درمانی و اهمیت نماز برای بیماران بستری، باید شرایط لازم برای اقامه نماز در این بیماران توسط مدیران و دست‌اندرکاران بیمارستان فراهم شود و مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: بیماران بستری، نماز، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 174 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۹ | انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۰
فهرست منابع
1. Francis B, Gill JS, Yit Han N, Petrus CF, Azhar FL, Ahmad Sabki Z, et al. Religious coping, religiosity, depression and anxiety among medical students in a multi-religious setting. Int J Environ Res Public Health 2019; 16(2): 259.
2. Sherif MA, Ngonga Ngomo AC. Semantic Quran. Semantic Web 2015; 6(4): 339-45.
3. Mat-Nor MB, Ibrahim NA, Ramly NF, Abdullah FI. Physiological and Psychological Effects of Listening To Holy Quran Recitation in the Intensive Care Unit Patients: A Systematic Review. IIUM Med J Malaysia 2019; 18(1).
4. McCullough ME. Prayer and health: Conceptual issues, research review, and research agenda. J Psychol Theol 1995; 23(1): 15-29.
5. Puchalski C, Romer AL. Taking a spiritual history allows clinicians to understand patients more fully. J Palliat Med 2000; 3(1): 129-37.
6. Shirvani SM. ‘Raising Hope’in Quran and psychology. HTS Teologiese Studies/Theological Studies 2018; 74(1). [in Persian]
7. Mehraki B, Gholami A. Physical and mental health in Islam. World Family Medicine/Middle East J Family Med 2017; 15(9): 142-8. [in Persian]
8. Naderi A. Factors affecting'Patient praying and their relationship with nurses characteristicsfrom nurses perspective in sanandaj Besat Hospital in 2015. Zanko J Med Sci 2015; 16(49): 73-82. [in Persian]
9. Siavoshi M, Darrudi M, Novruzieh S, Jamali Nik M, Bordbar R. Effects of prayer on the spiritual health of patients with chronic heart failure. J Religion Health 2018; 6(1): 29-36. [in Persian]
10. Abolghasem-Gorji H, Bathaei SA, Shakeri K, Heidari M, Asayesh H. The effect of religiosity on quality of life in Muslim patients with heart failure: a study in Qom, the religious capital of Iran. Mental Health, Religion Culture 2017; 20(3): 217-28. [in Persian]
11. Connerton CS, Moe CS. The Essence of Spiritual Care. Creat Nurs 2018; 24(1): 36-41.
12. Saudia TL, Kinney MR, Brown KC, Young-Ward L. Health locus of control and helpfulness of prayer. Heart Lung 1991; 20(1): 60-5.
13. Carpenter B, Gelman A, Hoffman MD, Lee D, Goodrich B, Betancourt M, et al. Stan: A probabilistic programming language. J Statistical Software 2017; 76(1).
14. Mishra SK, Togneri E, Tripathi B, Trikamji B. Spirituality and religiosity and its role in health and diseases. J Relig Health 2017; 56(4): 1282-301.
15. Karimallahi M, Abedi HA. Patients’ Experience of Prayer in Hospital. Pajoohesh Parastari 2008; 3: 64-73. [in Persian]
16. Khansanami S, Ahmari Tehran H, Abedini Z, Tabarraei Y, Razaghi M. Problems and Barriers in Prayer Obligation in Hospitalized Patients in Nekooei Hospital of Qom, 2009. Qom Univ Med Sci J 2011; 5(3): 26-30. [in Persian]
17. Ravari A, Mirzaei T, Mirzaei S, Kazemi M, Hosieni F. an investigation on barriers exiting in praer(salat) performance for patients in the perspective of inpatients of OF “HAZRATALI IBN ABITALIB” hospital of Rafsanjan. Teb Va Tazkieh 2017; 2(26): 145-58. [in Persian]
18. Van Manen M. Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. 3rd ed. Ontario: Althouse Press; 2001.
19. Morse JM. Critical analysis of strategies for determining rigor in qualitative inquiry. Qual Health Res 2015; 25(9): 1212-22.
20. Levin J, Larson D, Puchalski C. Religion and Spirituality in Medicine: Research and Education. JAMA 1997; 278(9): 792-3.
21. Yousefi H, Abedi HA. Spiritual care in hospitalized patients. Iran J Nurs Midwifery Res 2011; 16(1): 125. [in Persian]
22. Rezaei M, Adib-Hajbaghery M, Seyedfatemi N, Hoseini F. Prayer in Iranian cancer patients undergoing chemotherapy. Complementary Therapies in Clinical Practice 2008; 14(2): 90-7. [in Persian]


XML   English Abstract   Print



دوره 23، شماره 7 - ( دوماه نامه 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها