[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 5 - ( دوماه نامه 1398 ) ::
جلد 23 شماره 5 صفحات 543-553 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای فراشناخت و اجتناب تجربی در رابطه بین ترومای کودکی و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه: کاربرد مدل معادلات ساختاری
نسرین السادات حسینی رمقانی ، فاطمه رضایی* ، محمد علی سپهوندی ، سیمین غلامرضایی ، فضل اله میردریکوند
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، rezaei.f@lu.ac.ir
چکیده:   (1070 مشاهده)
سابقه و هدف: باتوجه به احتمال عود نشانه­ های اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و ناکارآمدی رویکردهای درمانی در بهبودی ماندگار علائم این اختلال، شناسایی دقیق عوامل دخیل در شروع و حفظ PTSD از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فراشناخت و اجتناب تجربی در رابطه بین ترومای کودکی و نشانه ­های PTSD صورت گرفت.
مواد و روش ­ها: آزمودنی‌های این پژوهش مقطعی-تحلیلی، 432 بیمار (278 نفر زن و 154 نفر مرد) مراجعه ­کننده به مراکز درمانی شهر شیراز در بهار، تابستان، پاییز و زمستان 1397 بودند که باتوجه به معیارهای ورود و خروج و اجرای مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات محور یک و دو (SCID) انتخاب شدند. فهرست اختلال استرس پس از سانحه (PCL-5)، فرم کوتاه پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ)، فرم کوتاه باورهای فراشناختی ((MCQ-30 و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) مورد استفاده قرار گرفت. داده ­ها به­ وسیله تحلیل معادلات ساختاری (ضرایب هم­بستگی و رگرسیون) در نرم­افزار AMOS (ver 23) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی، برازش مناسبی با داده ­ها دارد (0/97CFI=، 0/93GFI=، 0/96TLI=، 0/97IFI=، 0/97NFI=، 0/07RMSEA=) و کلیه ­ی ضرایب مسیر مستقیم و غیرمستقیم در سطح آلفای 0/01 معنادار هستند. به­ طوری­ که فراشناخت و اجتناب تجربی به­ طور معناداری بین ترومای کودکی و نشانه­ های PTSD نقش میانجی را دارند. 
نتیجه ­گیری: یافته­ های این مطالعه پیشنهاد می­ کند که در طراحی مداخلات روانشناختی برای افراد مبتلا به PTSD، به نقش ترومای کودکی، فراشناخت و اجتناب تجربی توجه نمود.
واژه‌های کلیدی: اختلال استرس پس از سانحه، فراشناخت، ترومای کودکی، اجتناب تجربی
متن کامل [PDF 445 kb]   (241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۵
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub; 2013.
2. Kessler RC, Berglund PA, Bruce ML, Koch JR, Laska EM, Leaf PJ, et al. The prevalence and correlates of untreated serious mental illness. HSR 2001; 36(6 Pt 1): 987-1007.
3. Pillar G, Harder L, Malhotra A. Trauma and Post‐Traumatic Stress Disorder. Sleep: A comprehensive handbook 2005; 4: 857-66.
4. Kilpatrick DG, Resnick HS, Milanak ME, Miller MW, Keyes KM, Friedman MJ. National estimates of exposure to traumatic events and PTSD prevalence using DSM‐IV and DSM‐5 criteria. JTS 2013; 26(5): 537-47.
5. Cesur R, Sabia JJ, Tekin E. The psychological costs of war: military combat and mental health. J Health Econ 2013; 32(1): 51-65.
6. Leahy RL, Tirch D, Napolitano LA. Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. Guilford Press; 2011.
7. Bisson J, Andrew M. Psychological treatment of post-traumatic stress disorder (PTSD). New York, NY: Wiley; 2007.
8. Westphal M, Leahy RL, Pala AN, Wupperman P. Self-compassion and emotional invalidation mediate the effects of parental indifference on psychopathology. Psychiatry Res 2016; 242: 186-91.
9. Mazloom M, Yaghubi H, Mohammadkhani S. Post-traumatic stress symptom, metacognition, emotional schema and emotion regulation: A structural equation model. Pers Indiv Differ 2016; 88: 94-8.
10. Seligowski AV, Rogers AP, Orcutt HK. Relations among emotion regulation and DSM-5 symptom clusters of PTSD. Pers Indiv Differ 2016; 92:104-8.
11. Bernstein DP, Stein JA, Newcomb MD, Walker E, Pogge D, Ahluvalia T, et al. Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse Negl 2003; 27(2): 169-90.
12. Schalinski I, Teicher MH, Nischk D, Hinderer E, Müller O, Rockstroh B. Type and timing of adverse childhood experiences differentially affect severity of PTSD, dissociative and depressive symptoms in adult inpatients. BMC Psychiatry 2016; 16(1): 295.
13. Ramo‐Fernández L, Schneider A, Wilker S, Kolassa IT. Epigenetic alterations associated with war trauma and childhood maltreatment. Behav Sci Law 2015; 33(5): 701-21.
14. Myers SG, Wells A. Early trauma, negative affect, and anxious attachment: the role of metacognition. Anxiety Stress Copin 2015; 28(6): 634-49.
15. Scarpa A, Wilson LC, Wells AO, Patriquin MA, Tanaka A. Thought control strategies as mediators of trauma symptoms in young women with histories of child sexual abuse. Behav Res Therapy 2009; 47(9): 809-13.
16. Raes F, Hermans D. On the mediating role of subtypes of rumination in the relationship between childhood emotional abuse and depressed mood: Brooding versus reflection. Depress Anxiety 2008; 25(12): 1067-70.
17. Schneider W. The development of metacognitive knowledge in children and adolescents: Major trends and implications for education. MBE 2008; 2(3): 114-21.
18. Brinck I, Liljenfors R. The developmental origin of metacognition. Infant Child Dev 2013; 22(1): 85-101.
19. Barlow MR, Goldsmith RE. Childhood trauma and active mental processes: Dissociation and metacognition influence control of negative thoughts. Child Adolesc Trauma 2014; 7(2): 131-40.
20. Seligowski AV, Lee DJ, Bardeen JR, Orcutt HK. Emotion regulation and posttraumatic stress symptoms: A meta-analysis. Cogn Behav Ther 2015; 44(2): 87-102.
21. Kashdan TB, Barrios V, Forsyth JP, Steger MF. Experiential avoidance as a generalized psychological vulnerability: Comparisons with coping and emotion regulation strategies. Behav Res Ther 2006; 44(9): 1301-20.
22. Shenk CE, Putnam FW, Noll JG. Experiential avoidance and the relationship between child maltreatment and PTSD symptoms: Preliminary evidence. Child Abuse Neglect 2012; 36(2): 118-26.
23. Kashdan TB, Barrios V, Forsyth JP, Steger MF. Experiential avoidance as a generalized psychological vulnerability: Comparisons with coping and emotion regulation strategies. Behav Res Ther 2006; 44(9): 1301-20.
24. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications; 2015.
25. Mohammad Khani P. Structured Clinical Interview for DSM-IV-TR Disorders. Tehran: Dangeh Publications; 2010.
26. Amini H, Sharifi V, Asadi SM, Mohammadi MR, Kaviani H, Semnani Y. Validity of the Persian version of the Diagnostic Structured Interview for Axis I Disorders in SCID-I (DSMIV). Payesh 2007; 7(1): 49-57. [in Persian]
27. Maffei C, Fossati A, Agostoni I, Barraco A, Bagnato M, Deborah D, et al. Interrater reliability and internal consistency of the structured clinical interview for DSM-IV axis II personality disorders (SCID-II), version 2.0. J Pers Disord 1997; 11(3): 279-84.
28. Blevins CA, Weathers FW, Davis MT, Witte TK, Domino JL. The posttraumatic stress disorder checklist for DSM‐5 (PCL‐5): Development and initial psychometric evaluation. J Trauma Stress 2015; 28(6): 489-98.
29. Ebrahimi H, Dejkam M, Seghatoleslam T. Childhood Traumas and Suicide Attempt in adulthood. IJPCP 2014; 19(4): 275-82.
30. Wells A, Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behav Res Ther 2004; 42(4): 385-96.
31. Shirinzadeh Dastgiri S, Goodarzi MA, Rahimi Ch, Nazari Q. Investigating factor structure, validity and validity of meta-cognitive questionnaire-30. J Psychol 2008; 4(48): 445-61.
32. Bond FW, Hayes SC, Baer RA, Carpenter KM, Guenole N, Orcutt HK, Waltz T, Zettle RD. Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behav Ther 2011; 42(4): 676-88.
33. Abasi E, Fata L, Molodi R, Zarabi H. Psychometric Adequacy of Acceptance and Act.ion Questionnaire-II. J Psychol Methods Models 2012; 10, 65-80.
34. Floyd FJ, Widaman KF. Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments. Psychol Assess 1995; 7(3): 286.
35. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications; 2015.
36. Browne MW, Cudeck R. Alternative ways of assessing model fit. Sage focus editions 1993; 154: 136-.
37. Hooper D, Coughlan J, Mullen M. Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic. EJBRM 2008; 6(1): 53-60.
38. Vang ML, Shevlin M, Karatzias T, Fyvie C, Hyland P. Dissociation fully mediates the relationship between childhood sexual and emotional abuse and DSM-5 PTSD in a sample of treatment-seeking adults. EJTD 2018; 2(4): 173-8.
39. Warnke AS, Nagy SM, Pickett SM, Jarrett NL, Hunsanger JA. The examination of behavior inhibition system sensitivity, experiential avoidance, and sex in relation to post-traumatic stress symptom severity: Comparison of a moderated versus mediated model. Pers Indiv Differ 2018; 132: 60-5.
40. Lowell A, Renk K, Adgate AH. The role of attachment in the relationship between child maltreatment and later emotional and behavioral functioning. Child Abuse Negl 2014; 38(9): 1436-49.
41. Takarangi MK, Smith RA, Strange D, Flowe HD. Metacognitive and metamemory beliefs in the development and maintenance of posttraumatic stress disorder. Clin Psychol Sci 2017; 5(1): 131-40.
42. Kline NK, Berke DS, Rhodes CA, Steenkamp MM, Litz BT. Self-blame and PTSD following sexual assault: a longitudinal analysis. J Interpers Violence 2018; 1: 0886260518770652.
43. Hayes SA, Orsillo SM, Roemer L. Changes in proposed mechanisms of action during an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder. Behav Res Ther 2010; 48(3): 238-45.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini N A, Rezaei F, Sepahvandi M A, Gholamrezaei S, Mirdrikvand F. The mediating role of the metacognitions and experiential avoidance on the relationship between childhood trauma and PTSD symptoms. Feyz. 2019; 23 (5) :543-553
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3824-fa.html

حسینی رمقانی نسرین السادات، رضایی فاطمه، سپهوندی محمد علی، غلامرضایی سیمین، میردریکوند فضل اله. نقش واسطه ای فراشناخت و اجتناب تجربی در رابطه بین ترومای کودکی و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه: کاربرد مدل معادلات ساختاری. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1398; 23 (5) :543-553

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3824-fa.html



دوره 23، شماره 5 - ( دوماه نامه 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4111