شیوع عفونت انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی دانش آموزان
|
فاطمه پرتویی*، قادر خلیلی |
|
|
چکیده: (8884 مشاهده) |
سابقه و هدف: عملکرد ذهنی صحیح برای کارآیی متناسب در هر سنی لازم است. بررسی ها نشان داده اند که عفونت انگلی از عواملی است که به نحوی بر عملکرد ذهنی موثر می باشد. به منظور تعیین شیوع عفونت های انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی این تحقیق در دانش آموزان منطقه رباط کریم طی سال های 78-1377 انجام گرفت. مواد و روش ها: تحقیق با روش توصیفی بر روی 268 دختر و 332 پسر 6 تا 12 ساله صورت پذیرفت نمونه ها با روش خوشه ای از 128 مدرسه دخترانه و پسرانه منطقه مورد نظر انتخاب شدند. پس از انجام آزمایشات مدفوع به دو روش مستقیم و فرمول اتر، 150 دختر و پسر آلوده به عنوان گروه تجربی و 150 دختر و پسر سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. گروه شاهد از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی و وضعیت تغذیه مشابه گروه تجربی انتخاب شدند. جهت بررسی عملکرد ذهنی از سه آزمون Digit-span Forward/Backward و Coding و Arithmetic از مقیاس هوشی وکلر برای کودکان و آزمون Fluency استفاده و میزان توجه و انحراف ارزیابی شد. یافته ها: شیوع آلودگی 28.7% بود و نمرات ریاضی گروه شاهد 2.59±8.44 و مبتلایان تک یاخته ای 2.73±7.9 و عفونت کرمی 2.45±7.67 بود (NS). در رمزگردانی مشابه بودند و میزان Fluency سه گروه به ترتیب 2.46±4.61، 2.59±4.79 و 2.5±4.33 بود (P<0.03). در آزمون عملکرد ذهنی به ترتیب 2.78±7.82 و 2.92±6.5 بود (P<0.004). عفونت انگلی غالب در بین دانش آموزان مورد بررسی Giardia lamrlia می باشد. نتیجه گیری و توصیه ها: عملکرد ذهنی دانش آموزان در گروه سالم بهتر بوده است و تاثیر درمان عفونت انگل روده ای بر عملکرد ذهنی را توصیه می نماید. |
|
واژههای کلیدی: عفونت انگلی، عملکرد ذهنی، آزمون های روانشناسی، Fluency |
|
متن کامل [PDF 1545 kb]
(1718 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/8/20 | انتشار: 1380/10/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|