:: دوره 21، شماره 2 - ( دوماه نامه 1396 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 177-170 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان
مهدی ایمانی ، جواد کریمی ، مهدیه بهبهانی* ، عبدالله امیدی
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، psy.m.behbahani@gmail.com
چکیده:   (5712 مشاهده)

سابقه و هدف: پژوهش‌ها نشان داده است که بهزیستی روان‌شناختی تا حد کمی تحت شرایط محیطی است و در این میان ویژگی‌های روان‌شناختی افراد نقش مهم‌تری دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: در قالب یک پژوهش توصیفی-مقطعی، از بین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان 300 نفر به روش سهمیه‌ای ابتدا از طریق رشته و سپس از طریق دانشکده‌ انتخاب شدند و در نهایت اطلاعات 241 نفر از آنها وارد پژوهش گردید. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه بهزیستی ریف (RSPWB-18)، پرسشنامه ذهن­آگاهی (MAAS)، پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) و مقیاس خود­شناسی انسجامی (ISKS) بود.

نتایج: تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی با بهزیستی روان‌شناختی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. هم ­چنین، یافته‌ها نشان داد که متغیرهای ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خود­شناسی انسجامی نقش معنی‌داری در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان داشته، به­ طوری­ که این سه متغیر 21 درصد از تغییرات بهزیستی روان‌شناختی را پیش‌بینی کردند.

نتیجه‌گیری: در مجموع می­ توان گفت ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی توان تبیین بخشی از واریانس بهزیستی روانشناختی را دارند.

واژه‌های کلیدی: انعطاف‌پذیری روان‌شناختی، بهزیستی روان‌شناختی، دانشجو، ذهن‌آگاهی، خودشناسی
متن کامل [PDF 213 kb]   (5606 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/3/7 | ویرایش نهایی: 1396/5/30 | پذیرش: 1396/3/7 | انتشار: 1396/3/7
فهرست منابع
1. Adhami A, Nouhi E, Mohammadalizadeh S, Jalili Z, Fattahi Z. Faculty Members' Attitude toward Academic Advising and Counseling and their Viewpoints about Counseling Duties. Iran J Med Education 2008; 8(1): 7-14.
2. Erdur-Baker O, Aberson CL, Barrow JC, Draper MR. Nature and severity of college students' psychological concerns: A comparison of clinical and nonclinical national samples. Professional Psychol: Res Practice 2006; 37(3): 317-23.
3. Danitz SB, Orsillo SM. The Mindful Way Through the Semester: An Investigation of the Effectiveness of an Acceptance-Based Behavioral Therapy Program on Psychological Wellness in First-Year Students. Behav Modification 2014; 38(4): 549-66.
4. Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: an introduction. Am Psychologist 2000; 55(1): 5-14.
5. Ryff CD, Keyes CL. The structure of psychological well-being revisited. J Pers Soc Psychol 1995; 69(4): 719-27.
6. Ryff CD, Singer B. The contours of positive human health. Psychological Inquiry 1998; 9(1): 1-28.
7. Baer RA. Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review. Clin Psychol: Sci Practice 2003; 10(2): 125-43.
8. Baer RA, Smith GT, Hopkins J, Krietemeyer J, Toney L. Using Self-Report Assessment Methods to Explore Facets of Mindfulness. Assessment 2006; 13(1): 27-45.
9. Keng SL, Smoski MJ, Robins CJ. Effects of mindfulness on psychological health: a review of empirical studies. Clin Psychol Rev 2011; 31(6): 1041-56.
10. Boulanger JL, Hayes SC, Pistorello J. Experiential Avoidance as a Functional Contextual Concept. In: Kring AM, Sloan DM, editors. Emotion regulation and psychopathology: a transdiagnostic approach to etiology and treatment. New York: Guilford Press; 2010. p. 107-36.
11. Chawla N, Ostafin B. Experiential avoidance as a functional dimensional approach to psychopathology: an empirical review. J Clin Psychol 2007; 63(9): 871-90.
12. Hayes SC, Strosahl K, Wilson KG, Bissett RT, Pistorello J, Toarmino D, et al. Measuring experiential avoidance: A preliminary test of a working model. Psychological Record 2004; 54(4): 553-78.
13. Ghorbani N, Watson PJ, Hargis MB. Integrative Self-Knowledge Scale: Correlations and Incremental Validity of a Cross-Cultural Measure Developed in Iran and the United States. J Psychol 2008; 142(4): 395-412.
14. Ghorbani N, Watson PJ, Hargis MB. Integrative Self-Knowledge Scale: Correlations and Incremental Validity of a Cross-Cultural Measure Developed in Iran and the United States. J Psychol 2008; 142(4): 395-412.
15. Bond FW, Hayes SC, Baer RA, Carpenter KM, Guenole N, Orcutt HK, et al. Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: a revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behav Ther 2011; 42(4): 676-88.
16. Abasi E, Fti L, Molodi R, Zarabi H. Psychometric properties of Persian Version of Acceptance and Action Questionnaire –II. 2013; 2(2): 65-80.
17. Brown KW, Ryan RM. The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. J Pers Soc Psychol 2003; 84(4): 822-48.
18. Ghorbani N, Watson PJ. Two facets of self-knowledge, the five-factor model, and promotions among Iranian managers. Soc Behav Pers 2004; 32(8): 769-76.
19. Ghorbani N, Watson PJ, Fayyaz F, Chen Z. Integrative Self-Knowledge and Marital Satisfaction. The Journal of Psychology. 2014;149(1):1-18.
20. Ghorbani N, Cunningham CJ, Watson PJ. Comparative analysis of integrative self-knowledge, mindfulness, and private self-consciousness in predicting responses to stress in Iran. Int J Psychol 2010; 45(2): 147-54.
21. Ghorbani N, Watson P, Bing MN, Davison HK, LeBreton D. Two facets of self-knowledge: Cross-cultural development of measures in Iran and the United States. Genetic, social, and General psychology monographs. 2003;129(3):238-68
22. Long DM, Hayes SC. Acceptance, mindfulness, and cognitive reappraisal as longitudinal predictors of depression and quality of life in educators. J Contextual Behav Sci 2014; 3(1): 38-44.
23. Bullis JR, Boe HJ, Asnaani A, Hofmann SG. The benefits of being mindful: Trait mindfulness predicts less stress reactivity to suppression. J Behav Ther Exp Psychiatry 2013; 45(1): 57-66.
24. Bowlin SL, Baer RA. Relationships between mindfulness, self-control, and psychological functioning. Pers Individual Differences 2012; 52(3): 411-5.
25. Webb JR, Phillips TD, Bumgarner D, Conway-Williams E. Forgiveness, Mindfulness, and Health. Mindfulness 2012; 4(3): 235-45.
26. Mace C. Mindfulness and mental health: Therapy, theory and science. New York: Routledge; 2007.
27. Grossman P, Niemann L, Schmidt S, Walach H. Mindfulness-based stress reduction and health benefits: A meta-analysis. J Psychosom Res 2004; 57(1): 35-43.
28. Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: model, processes and outcomes. Behav Res Ther 2006; 44(1): 1-25.
29. Ruiz FJ. A review of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) empirical evidence: Correlational, experimental psychopathology, component and outcome studies. Int J Psychol Psychological Ther 2010; 10(1): 125-62.
30. Fledderus M, Bohlmeijer ET, Pieterse ME. Does experiential avoidance mediate the effects of maladaptive coping styles on psychopathology and mental health? Behav Modif 2010; 34(6): 503-19.
31. Gaudiano BA. A review of acceptance and commitment therapy (ACT) and recommendations for continued scientific advancement. Scientific Review Mental Health Practice 2011; 8: 5-22.
32. Westin V, Hayes SC, Andersson G. Is it the sound or your relationship to it? The role of acceptance in predicting tinnitus impact. Behav res Therapy 2008; 46(12): 1259-65.
33. Farach FJ, Mennin DS, Smith RL, Mandelbaum M. The Impact of Pretrauma Analogue GAD and Posttraumatic Emotional Reactivity Following Exposure to the September 11 Terrorist Attacks: A Longitudinal Study. Behav Ther 2008; 39(3): 262-76.
34. Boelen PA, Reijntjes A. Measuring Experiential Avoidance: Reliability and Validity of the Dutch 9-item Acceptance and Action Questionnaire (AAQ). J Psychopathol Behav Assess 2008; 30(4): 241-51.
35. Eifert GH, Forsyth JP, Arch J, Espejo E, Keller M, Langer D. Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders: Three case studies exemplifying a unified treatment protocol. Cognitive and Behavioral Practice. 2009;16(4):368-85.
36. Hayes SC. Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behav Ther 2004; 35(4): 639-65.
37. Hayes SC, Levin ME, Plumb-Vilardaga J, Villatte JL, Pistorello J. Acceptance and Commitment Therapy and Contextual Behavioral Science: Examining the Progress of a Distinctive Model of Behavioral and Cognitive Therapy. Behav Ther 2013; 44(2): 180-98.
38. Hayes SC, Villatte M, Levin M, Hildebrandt M. Open, aware, and active: contextual approaches as an emerging trend in the behavioral and cognitive therapies. Annual Review Clin Psychol 2011; 7: 141-68.
39. Chase JA, Houmanfar R, Hayes SC, Ward TA, Vilardaga JP, Follette V. Values are not just goals: Online ACT-based values training adds to goal setting in improving undergraduate college student performance. J Contextual Behav Sci 2013; 2(3–4): 79-84.
40. Katz AM, Czech SJ, Orsillo SM. Putting values into words: An examination of the text characteristics of values articulation. J Contextual Behav Sci 2014; 3(1): 16-20.


XML   English Abstract   Print



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 21، شماره 2 - ( دوماه نامه 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها