:: دوره 19، شماره 4 - ( دوماه نامه 1394 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 334-340 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب و فرانگرانی زنان دارای سقط مکرر جنین
شیدا شریفی ساکی* ، مریم آخته، احمد علی پور، آمنه فهیمی فر، محسن تقدسی، رضا کریمی، مریم نجفی
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران ، sheidasharifi1348@gmail.com
چکیده:   (2149 مشاهده)

سابقه و هدف: مشکلات و حوادثی مختلفی که در زندگی انسان رخ می‌دهد حالات روحی و روانی فرد را دست خوش تغییر می کند. سقط مکرر جنین نیز یکی از رخداد هایی است که بر هیجانات زنان تاثیر زیادی دارد. این مطالعه با هدف نقش آموزش ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب و فرانگرانی در زنان دارای سقط جنین مکرر انجام شد.
مواد و روش ها: جامعه این مطالعه زنان داری مشکل سقط جنین در مراکز بهداشت شهر تهران بود که از بین آنها با توجه به ویژگی های سنی، و عدم مشکلات شخصیتی، به صورت هدفمند 40 نفر انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی انتساب شد. میزان اضطراب و فرانگرانی شرکت کنندگان قبل و بعد از آموزش ذهن آگاهی با استفاده از دو مقیاس اضطراب کتل (1975) و فرانگرانی Wells 2000 اندازه گیری شد.
نتایج: نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی، میزان اضطراب و فرانگرانی را در زنان دارای سقط جنین مکرر کاهش می دهد.
نتیجه گیری: افرادی که مهارت های مقابله ای لازم برای کنترل اضطراب و استرس را دریافت می کنند، این توانایی را دارند که افکار مضطرب و نگران کننده خود را کنترل کنند. در نتیجه استرس، اضطراب و فرانگرانی به صورت پیوسته کاهش پیدا می کنند.

واژه‌های کلیدی: اضطراب، فرانگرانی، استرس، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، سقط جنین
متن کامل [PDF 252 kb]   (1788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۰


XML   English Abstract   Print



دوره 19، شماره 4 - ( دوماه نامه 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها