دانشگاه پیام نور، تهران ، Sheidasharifi1348@gmail.com
چکیده: (4971 مشاهده)
سابقه و هدف: مبتلایان به سرطان با مسایلی هم چون اضطراب، افسردگی، ناامیدی، و روحیه پرخاشگری درگیر هستند که بر جوانب مختلف زندگی آنها تاثیرگذار است. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت خشم با استفاده از روش های شناختی رفتاری در کاهش پرخاشگری بود.
مواد و روش ها: مطالعه کنونی با طراحی پیش آزمون پس آزمون انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل مراجعین زن مبتلا به سرطان پستان بود که به بیمارستان امام خمینی در سال 1393 مراجعه کرده بودند. از بین جامعه هدف 30 نفر، بر اساس ملاک های ورود و خروج وارد مطالعه شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل منتسب شدند. شرکت کنندگان به مقیاس سنجش پرخاشگری باس و پری قبل و بعد از جلسات درمانی گروه آزمایش پاسخ دادند.
نتایج: نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد میانگین گروه آزمایش در پرخاشگری پس از دریافت آموزش شناختی رفتاری نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری (05/0>P) داشته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد این آموزش با توجه به تغییرات شناختی که ایجاد کرده است نقش موثری در کنترل پرخاشگری زنان مبتلا به این بیماری را داشته است.
Alipour A, AliAkbari Dehkordi M, Sharifi-Saki S. Effectiveness of teaching anger management skills using cognitive-behavioral approach in the reduction of aggression among women suffering from breast cancer. Feyz 2015; 19 (2) :127-134 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2630-fa.html
علی پور احمد، علی اکبری دهکردی مهناز، شریفی ساکی شیدا. اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش پرخاشگری زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله علوم پزشکی فيض. 1394; 19 (2) :127-134