[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( دو ماه نامه 1393 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 229-238 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان خود کارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم رویی و پرخاش گری در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت ورزی متفاوت
فاطمه خزایی* ، محمدرضا شعیری، لیلا حیدری نسب، محمد رضا جلالی
دانشگاه شاهد ، Khazaei_f1386@yahoo.com
چکیده:   (4036 مشاهده)

سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری دانش آموزان دبیرستانی با جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین بوده است.

مواد و روش­ها: نمونه­های تحقیق (311 دانش آموز پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان) از نواحی پنج­گانه شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای برگزیده شدند. بر اساس میانگین و انحراف معیار جرأت ورزی، آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین مشخص شدند و مقایسه متغیرهای تحقیق در سه گروه یاد شده بر مبنای تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید.

نتایج: تحلیل داده­های مطالعه نشان داد که F مشاهده شده مربوط به ویلکز برابر 12/4 است که در سطح آلفای 001/0 معنی­دار بود. نتایج تحلیل واریانس مربوط به هر متغیر به شکل جداگانه نشان داد که میزان خود کارآمدی (77/13 F : و 001/0> P) و عزت نفس (80/4 F : و 001/ 0> P) در دانش آموزان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. هم­چنین، نتایج مربوط به پرخاش­گری (01/12 F : و 001/ 0 > P )، اضطراب اجتماعی (24/ 5 F: و 001/0 >P) و کم­رویی (65/8 F: و 001/ 0>P) نشان می­دهد که متغیرهای یاد شده در نوجوانان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است.

نتیجه­گیری: نتایج به­دست آمده نشان داد که آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، خود کارآمدی و عزت نفس بیشتری را نسبت به گروه دارای جرأت­ورزی پایین گزارش می­کنند و هم­چنین اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری کمتری را نسبت به گروه داری جرأت ورزی پایین نشان می­دهند.

واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، پرخاشگری، جرأت ورزی، خودکارآمدی، عزت نفس، کمرویی
متن کامل [PDF 308 kb]   (1716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaie F, Shairi M R, Heidari-Nasab L, Jalali M R. Comparison of self-efficacy, self-esteem, social anxiety, shyness and aggression among high school students with different levels of assertiveness. Feyz. 2014; 18 (3) :229-238
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2305-fa.html

خزایی فاطمه، شعیری محمدرضا، حیدری نسب لیلا، جلالی محمد رضا. مقایسه میزان خود کارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم رویی و پرخاش گری در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت ورزی متفاوت. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1393; 18 (3) :229-238

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2305-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( دو ماه نامه 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790