[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1393 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 121-116 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع
مریم مأمن پوش ، علیرضا آقایوسفی ، امراله ابراهیمی ، رضا میرمهدی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، a_ebrahimi@med.mui.ac.ir
چکیده:   (5830 مشاهده)

سابقه و هدف: صرع از فراگیرترین اختلالات مغزی است که در جوامع مختلف بین نیم تا یک درصد افراد جامعه را مبتلا می­سازد. هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش مهارت­های مقابله (مقابله درمان­گری) بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع بود.

مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است. آزمودنی­ها شامل 60 نفر از مصروعین عضو انجمن صرع استان اصفهان، در شش ماه دوم سال 1389 بودند که به­صورت تصادفی از لیست اسامی اعضای انجمن صرع استان اصفهان انتخاب شده و در دو گروه 30 نفره­ی آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس، برنامه آموزش و تمرین آموزش مقابله با استرس در هشت هفته­ی دو ساعته اجرا شد. پیش و پس از اجرای آموزش و تمرین، پرسشنامه­ی مقابله­ی لازاروس – فولکمن، مقیاس افسردگی، استرس و اضطراب و Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS) تکمیل شد.

نتایج: نتایج نشان داد که 60 درصد افراد گروه آزمایش و 3/53 درصد افراد گروه کنترل زن بوده­اند. بیشتر پاسخ­گویان در گروه آزمایش (7/36 درصد) در محدوده­ی سنی 24-18 سال و در گروه کنترل 30 درصد افراد در محدوده­ی سنی 24-18 سال بوده­اند. یافته­ها نشان داد آموزش مهارت­های مقابله با استرس بر کاهش تنیدگی افراد مصروع مؤثر است (01/0> P). هم­چنین، مهارت آموزی مقابله با استرس بر نمرات همه خرده مقیاس­های راه­های مقابله­ای به­جز دوری­جویی، خویشتن­داری، و مسؤلیت­پذیری مؤثر بوده است (01/0>P).

نتیجه­گیری: یافته­های این پژوهش حاکی از آن است که آموزش مهارت شیوه­های مقابله به­عنوان یک روش درمانی می­تواند در طرح درمانی این بیماران ادغام شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش مهارت های مقابله، مقابله درمانگری، تنش، صرع
متن کامل [PDF 294 kb]   (2283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/1/31 | ویرایش نهایی: 1393/2/10 | پذیرش: 1393/1/31 | انتشار: 1393/1/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mamanpush M, Aghayusefi A, Ebrahimi A, Mirmahdi R. Impact of coping-skills training on reducing tension in patients with epilepsy . Feyz 2014; 18 (2) :116-121
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2238-fa.html

مأمن پوش مریم، آقایوسفی علیرضا، ابراهیمی امراله، میرمهدی رضا. اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع. مجله علوم پزشکی فيض. 1393; 18 (2) :116-121

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2238-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 18، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645