[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1393 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 151-158 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان کودکان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
محمد ابراهیم بهرام، فاطمه عصاریان، فاطمه عطوف، محسن تقدسی، نگار عکاشه، گودرز عکاشه*
استاديار دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، Akashehg@kaums.ac.ir
چکیده:   (11667 مشاهده)

سابقه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه ( ADHD )، از اختلالات شایع روانپزشکی کودکان است و ممکن است به فرآیند تحول استعدادهای ذهنی و مهارت­های اجتماعی ـ عاطفی کودک آسیب وارد کند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر 12 هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر کودکان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان بود.

مواد و روش­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 120 نفر از دانش آموزان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان در سال 90-1389 انجام شد. بدین منظور ابتدا پرسشنامه­ی علائم مرضی کودکان (CSI-4) که با توجه به ملاک­های تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) تدوین شده است، توسط معلمان و والدین دانش­آموزان تکمیل گردید، سپس تعداد 30 نفر دارای بالاترین اختلال بیش فعالی، به­صورت هدفمند انتخاب شده و با روش بلوک­های تصادفی در گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی در یک برنامه­ی تمرینی هوازی اینتروال دویدن، به­مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه با شدت 60 تا 85 درصد ضربان قلب بیشینه به تمرین پرداختند. برای ارزیابی اثر بخشی تمرینات در دو گروه از آنالیز کوواریانس استفاده شد.

نتایج: دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان و کاهش نشانگان ADHD در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل تاثیر معنی­داری داشت (001/0>P).

نتیجه­گیری: فعالیت اینتروال هوازی می­تواند به­عنوان یک روش غیر تهاجمی و غیر دارویی تأثیر مثبتی بر کاهش علائم کودکان دارای ADHD داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: تمرین هوازی، اینتروال، بیش فعالی، نقص توجه
متن کامل [PDF 299 kb]   (1690 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahram M E, Assarian F, Atoof F, Taghadosi M, Akkasheh N, Akkasheh G. Effect of a 12-week interval running program on female primary school students with ADHD . Feyz. 2014; 18 (2) :151-158
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2232-fa.html

بهرام محمد ابراهیم، عصاریان فاطمه، عطوف فاطمه، تقدسی محسن، عکاشه نگار، عکاشه گودرز. بررسی تاثیر دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان کودکان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1393; 18 (2) :151-158

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2232-fa.html



دوره 18، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731