سابقه و هدف: یکی از موضوعات مهم در روانشناسی بالینی اندازهگیری و یافتن ابزارهای مستقل است که دارای نتایج یکسان برای ارزیابی یک مشخصه روان شناختی میباشند. از آنجا که پژوهشهای اندکی توافق بین این روشها را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادهاند، مطالعه حاضر بهمنظورمقایسهی سه روش تشخیص اختلال روانی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال91-90 انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 983 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 91-90 انجام شده است که با روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند. سه پرسشنامه سنجش سلامت روانی GHQ-28 ، BSI و MMPI ، توسط دانشجویان تکمیل شد و پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار SPSS دادهها تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میزان شیوع اختلال روانی بر اساس پرسشنامه GHQ-28 برابر 1/39 درصد، بر اساس پرسشنامه BSI برابر 8/44 درصد، و بر اساس پرسشنامه MMPI ، 44 درصد بود. ضریب همبستگی اسپیرمن GHQ-28 با BSI 588/0، GHQ-28 با MMPI 488/0، و BSI با MMPI برابر 533/0 محاسبه شد. میزان درصد طبقه بندی درست بین تست های GHQ-28 و BSI برابر 3/73 درصد، بین GHQ-28 با MMPI 5/71 درصد و بین BSI با MMPI 8/69 درصد دیده شد. ضریب کاپا، توافق بالایی را بین سه تست نشان داد.
نتیجهگیری: یافتههای حاصل با توجه به ضریب همبستگی نسبتا بالای نتایج پرسشنامهها و عدم تفاوت معنیدار نشان میدهد که سه پرسشنامه مذکور در تشخیص اختلال روانی دانشجویان تقریبا همسو میباشند.