تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر کیفیت مراقبت از بیماران اسکیزوفرنیک
|
محمد اکبری کاجی ، بهناز فرمهینی فراهانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، akbari129@yahoo.com |
|
چکیده: (10401 مشاهده) |
سابقه و هدف: افزایش دفعات و طول مدت زمان بستری بیماران اسکیزوفرنیک در بیمارستانهای روانی منجر به مشکلات فراوان از جمله صرف هزینه های مالی فراوان هم برای سیستم بهداشتی هم برای خانواده بیمار می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فرآیند پرستاری به پرستاران بر روی کیفیت مراقبت از این بیماران می باشد. مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران بخش های روان بیمارستان شهید لواسانی تهران بهطور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. کیفیت مراقبت های پرستاری در هر دو گروه با مقیاس کنترل کیفیت کوآل پکس مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس به گروه مورد، فرآیند پرستاری مربوط به بیماران اسکیزوفرنیک آموزش داده شد و پس از یک ماه کیفیت مراقبت ها دوباره سنجیده شد. نتایج: این پژوهش نشان داد که میزان کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران اسکیزوفرنی در گروه مورد قبل و بعد از آموزش در بعد نیازهای جسمی از ضعیف به خوب (0001/0>P)، نیازهای روانی از ضعیف به متوسط (0001/0>P)، ارتباط با بیمار از ضعیف به متوسط (002/0=P) و از نظر ارتباط نوع مراقبت های ارائه شده از ضعیف به خوب تبدیل شده بود (0001/0>P). در مورد کیفیت کلی مراقبت های پرستاری کیفیت از ضعیف به خوب ارتقا یافته بود (0001/0>P)، اما در گروه شاهد قبل و بعد از مطالعه تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (80/0>P). نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت آموزش کاربرد فرآیند پرستاری به پرستاران میتواند در ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی موثر باشد. |
|
واژههای کلیدی: اختلالات روان، فرآیند پرستاری، اسکیزوفرنی |
|
متن کامل [PDF 165 kb]
(6404 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1390/1/9 | ویرایش نهایی: 1390/2/5 | انتشار: 1390/1/26
|
|
|
|